Google Analytics 4 to darmowe narzędzie, z którego pomocą możesz zbierać i analizować dane o ruchu na swojej stronie internetowej. Jakie funkcje oferuje? Jakie są jego największe zalety i wady? Zapraszamy do lektury!
Czym jest Google Analytics 4 ?
Google Analytics 4 (GA4) jest darmowym narzędziem do analizy danych o ruchu na stronie internetowej i w aplikacjach. Pozwala ono zbierać informacje o pozyskiwaniu i zachowaniu użytkowników oraz układa dane w podstawowe raporty, ale pozwala też na zaawansowaną konfigurację. Sprawdza się w weryfikacji tego, co dzieje się na małych stronach i w analityce większych serwisów, gdzie każdy użytkownik jest źródłem dochodu. Technicznie rzecz biorąc, Google Analytics 4 jest nowszą wersją bardzo popularnego Universal Analytics (GA UA), który to pojawił się w 2013 roku.
Dzisiaj każdy korzysta z internetu inaczej niż 15 lat temu, a przede wszystkim nie używa już tylko i wyłącznie komputera. Urządzeń elektrycznych jest coraz więcej, co wymaga innego podejścia do śledzenia użytkownika i rozwoju technologii. Większa zmiana była nieunikniona, stąd mamy GA4.
Zalety Google Analytics:
1. Google Analytics jest całkowicie darmowe
Google Analytics jest bezpłatne. Żeby zacząć z niego korzystać nie trzeba kupić żadnej usługi, wystarczy darmowe konto na Google lub Gmail.
2. Ogrom dostępnych danych
Google Analytics może zbierać masę przeróżnych danych. Jest tego tyle, że większość z nich nie jest nam zwykle potrzebna lub nawet nie wiemy, w jaki sposób mogłaby się przydać.
Duża ilość danych sprawia, że często, aby wyciągać nowe konstruktywne wnioski, nie trzeba planować zbierania informacji na kilka miesięcy czy rok. Wystarczy tylko odpowiednio poukładać to, co już mamy.
3. Łatwe w podpinaniu
Podpięcie narzędzia wymaga podstawowej wiedzy o HTML i działaniu stron internetowych, ale zdecydowanie nie stanowi większego wyzwania. Nawet dla kogoś, kto w życiu nie napisał nic w HTML-u. W praktyce to wklejenie paru linijek w odpowiednie miejsce.
Jeszcze łatwiej jest na najbardziej popularnych platformach, takich jak WordPress, które mają gotowe wtyczki lub moduły do podpięcia śledzenia. W nich wystarczy wkleić identyfikator usługi widoczny w GA i zapisać.
4. Integracja z innymi narzędziami
Google Analytics 4 możemy łatwo połączyć z Google Search Console, Google Ads czy BigQuery. To daje jeszcze więcej możliwości. Pozwala też zbierać wszystkie dane w jednym miejscu, dzięki czemu łatwo możemy mieć pełny ogląd na to, co się dzieje na naszej stronie internetowej.
Wady GA4
Niestety, Google Analytics 4 nie jest bez wad. W programie możemy zbudować bardzo dużo, ale musimy do tego wiedzieć, jak sprytnie używać poszczególnych narzędzi.
Bez wiedzy podbój analityki w GA4 zakończymy na sprawdzeniu, ile osób weszło na stronę.
1. Zaawansowana analityka wymaga kolejnych narzędzi
Jeśli chcemy korzystać z Google Analytics 4 w sposób zaawansowany, to będziemy potrzebować innych narzędzi. Funkcjonalności GA4 są skonstruowane tak, że w niektórych kwestiach bez nauki dodatkowych rozwiązań ani rusz.
Przykładowo: chcesz wiedzieć, w co klikają użytkownicy na stronie? A może chcesz poznać dokładne dane dotyczące sprzedanych produktów w swoim sklepie? Jeśli tak, to poza GA4 będziesz potrzebować też Google Tag Managera.
2. Niekompletne dane
W GA4 coraz częściej spotykamy niekompletne dane w raportach. Przeszkadzają one w pracy z analityką. Szczególnie w tzw. próbkowaniu, gdzie na podstawie mniejszej ilości danych szacujemy, jak powinien wyglądać szerszy obraz, a przez zaburzone dane możemy wyciągnąć nieprawdziwe wnioski.
Przyczyną tych „dziur” są np. kwestie związane z ciasteczkami (plikami cookies). Brakujące dane to najczęściej efekt ochrony prywatności użytkowników.
3. GA4 i jego nietuzinkowy interfejs
Pierwsze zetknięcie z Google Analytics 4 może odstraszać. Interfejs tego narzędzia nie jest zbyt intuicyjny. Na pierwszy rzut oka wywołuje poczucie zagubienia.
Ułożenie raportów i ich odnalezienie nie należy do najłatwiejszych. Na szczęście problem ten znika z czasem, w miarę przyzwyczajenia, ale i tak, początkowo może przytłaczać.
Wykorzystanie Google Analytics 4 w analityce
Analytics w marketingu stosowany jest głównie do weryfikowania skuteczności działań, ale nie tylko. W przypadku reklamy pomaga często dopasować grupę odbiorców.
W SEO Google Analytics 4 jest niezbędny do sprawdzania ilości użytkowników pozyskanych z wyszukiwarki. Potrzebujemy go też do oceny jakości generowanego ruchu. Podczas pozycjonowania nie zawsze bowiem więcej użytkowników jest równoznacznie z większą sprzedażą.
Wzrost ruchu z Google może pokrywać się z rosnącymi wynikami biznesowymi, ale nie musi. Może się zdarzyć, że będziemy mieć na stronie np. mało, ale świetnie konwertujących użytkowników. Albo w drugą stronę: dużo ruchu, ale pustego, z którego nie ma żadnej konwersji. Bez analityki nie będziemy wiedzieć, czy nie trzeba czegoś poprawić.
Google Analytics 4 powinien stać się obowiązkową pozycją dla każdego, kto prowadzi swój sklep czy stronę internetową. Jest szeroko wykorzystywany nie tylko do ogólnego prowadzenia serwisu, ale i przy wszelkich usługach marketingowych.