E-commerce to handel elektroniczny, czyli działalność, która polega na kupowaniu i sprzedawaniu towarów i usług za pośrednictwem sklepu internetowego. Co można kupić i sprzedać w Sieci? Nie będzie dużą przesadą, jeśli ktoś odpowie, że właściwie wszystko.
Handel przez Internet opłaca się zarówno firmom jak i klientom, którzy dzisiaj nie potrafią wyobrazić sobie życia bez zakupów online poprzez aplikacje e-commerce. Doświadczenie wielu ludzi pokazuje, że zakupy w internecie można zrobić taniej, szczególnie dzięki wielu promocjom, rabatom czy kodom ze zniżkami. Zwykle jeden produkt sprzedawany jest w wielu sklepach, a dzięki porównywarkom cenowym szybko można sprawdzić, gdzie w danej chwili kosztuje on najmniej.
Dlaczego to takie proste?
Aby z sukcesem zrobić zakupy przez Internet, wystarczy posiadać urządzenie z dostępem do sieci, gdziekolwiek jesteśmy. Jednym kliknięciem można kupić wszystko, czego człowiek w danej chwili potrzebuje. Klient nie musi dopasowywać się do godzin otwarcia sklepów stacjonarnych. To ogromna wygoda. Sklepy internetowe czy aplikacje e-commerce wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, uważnie wsłuchują się w ich potrzeby, oferując na przykład różne sposoby płatności i dostawy. Niektórzy wolą, kiedy ich paczkę przywiezie kurier, a inni wolą podejść do Paczkomatu, kiedy tylko znajdą na to chwilę czasu. Zakupy przez Internet to ogromne ułatwienie dla tych, którzy nie lubią kontaktów międzyludzkich i nie chcą rozmawiać ze sprzedawcą twarzą w twarz. W sklepie e-commerce klient również może uzyskać pomoc, na przykład poprzez wysłanie e-maila albo na czacie, który uruchamia się po wejściu na stronę sklepu.
Na co uważać, korzystając z platform e-commerce?
Dużym wyzwaniem są kwestie związane z bezpieczeństwem danych. Sklep musi gromadzić, przechowywać dane swoich klientów. Jest to konieczne, aby realizować sprzedaż. Każdy klient powinien podać swoje dane, imię, nazwisko, adres dostawy. Nierzadko klient podaje również informacje na temat swojej karty kredytowej. Gdyby te dane wpadły w niepowołane ręce, klient miałby duże kłopoty. Hakerzy nie śpią, w przeszłości doszło już do wycieków danych z dużych platform. Dlatego też kwestie związane z bezpieczeństwem danych powinny być dla sklepów internetowych absolutnym priorytetem. Niektóre firmy przechowują dane poufne, na przykład na temat stanu zdrowia klientów. Takie dane nie mają prawa ujrzeć światła dziennego. Firmy prowadzące sprzedaż przez Internet będą starały się jak najlepiej monitorować potrzeby klientów i odpowiadać na te potrzeby. W przyszłości na pewno można spodziewać się usprawnień w zakresie dostaw.
Priorytetem jest, aby paczki docierały do odbiorców szybko i bez żadnych uszkodzeń. Mówi się o dostawach przy pomocy dronów. Jednym z trendów i wyzwań jest też lepsza wizualizacja sprzedawanych towarów, co ma szczególne znaczenie w świecie mody oraz wyposażenia wnętrz. Kluczem do sukcesu jest to, aby klient mógł już nie tylko wyobrazić sobie, ale też przy pomocy najnowszej technologii zobaczyć na własne oczy, jak będzie wyglądała na nim dana część odzieży albo jak nowa szafa wkomponuje się w obecny wystrój pokoju. Można już dzisiaj stworzyć platformę e-commerce, która w formie konfiguratora online pomoże dobrać wystrój wnętrza, pomoże wyposażyć pojazd, czy dobierze dodatki do ubrania. Ważne jest też zapewnienie klientom kompleksowego wsparcia. Wciąż nie każdy dobrze sobie radzi z obsługą komputera i z zakupami online. Ulepszenie działania chatbotów to na pewno ważne zadanie. Jeśli klient w porę nie otrzyma wsparcia, opuści stronę internetową sklepu i już nigdy na nią nie wróci. Takiego ryzyka trzeba unikać.